Uge 42

Efterårsferie!

Til alle tider den ferie, man som lærer trænger mest til efter opstart efter sommerferien. Der er lige motionsdagen den sidste dag inden, og SÅ har man ferie! Håber alle har nydt en velfortjent ferie!

Men: Ingen ferie til mig, og inden nogen får ondt af mig, så har jeg kun 180 skoledage i dette skoleår, så jeg har de fridage, jeg skal have!

Vestmanna 008

Reykjavik.

Først nogle dage (arbejdsmæssigt) i Reykjavik!                                          Det var også her, jeg skulle møde Magda igen efter 7 ugers adskillelse. Det var ikke noget jeg udadtil viste synderlig interesse for, men mine kolleger mener dog, at jeg blev lige lovlig effektiv og kontant i samarbejdet og planlægningen af vores fælles kursus i november i Egilstadir. Især lørdag, da jeg skulle hente Magda ved flyet i Keflavik, var jeg nok kort for hovedet, og det lykkedes mig da også at komme med den forkerte bus, en hel time før jeg SKULLE have været af sted. Ventetiden i lufthavnen blev derfor lidt mere ulidelig, end jeg havde planlagt! Derfor var det dejligt, da hun endelig kom ud fra tolden!

Og det blev en skøn uge sammen!

Vejret artede sig, så HELE mit planlagte program kom til at slå til, og så Magda fik set DET Island, som jeg selv har været så betaget af!

Først restaurant Gardurinn, en lille vegetarisk restaurant, som vi indtil videre har besøgt hver gang vi har været i Reykjavik!

hot tub

Søndag MÅTTE vi simpelthen i det varme vand i Sundhöllin!              Og siden fik vi vel nok Reykjaviks bedste kaffe, som siger en HEL del, hos Reykjavik Roasters, som er en lille studentercafé tæt på Hallgrimskirken. De rister selv deres kaffe og laver kraftige kaffer til en rimelig penge: 30 kr. for specialkaffe i forskellige afskygninger er absolut en tur værd!

Mandag gik turen i det lille 19-personers fly fra Reykjavik til Höfn. Det var planlagt, at vi skulle få et blik af jøkul og fjelde med mere fra flyet, og solen skulle skinne, når vi nåede sydlandet vedJøkulsárlón og siden ved indflyvningen til Höfn.

Planen holdt!

I det fine vejr kørte vi i lejebil ind til Höfn, mens Magda beundrede fjeldene. Senere udnyttede vi det stille og solrige vejr til en tur gennem  byen og sydpå ud i den sydlige del af halvøen. Frokost i Hafnabudin, hvor en hummerburger med 6-8 hummerhaler til 90 kr. mættede godt!

Tirsdag: Regnvejr! Der blev strikket vanter med lunder, mens jeg var på arbejde. Men også tid til volleytræning, et halv time i svømmebassinet og i hot tub, og derefter en halv Einstöck Toasted Porter (islandsk mikroøl, og fremragende!) inden sengetid!

Onsdag efter arbejde: En tur op i Kællingefjeldet, som jeg kendte fra en tur med elever tidligere på året.

2 kilometer ind i dalen og drikke kaffe og kigge på fjeld, farver, udsigter og 3 får, som endnu var sluppet for at blive drevet ned til vinter og eventuel slagtning. Og så turen ned, 2 kilometer igen! Der var stadigvæk svartbær – og mildt og dejligt – i fjeldene, som bare en uge tidligere havde lagt ryg til årets første sne, ned til ca. 300 meter overhavet. Dagen sluttede – igen – med det varme vand, og en kølig hvidvin til aftensmaden, noget “Frede-mad” med lam!

Til Hof og Skaftafell med en orkan!

Torsdag blev 12 timers intense sanseindtryk. Jeg havde aftalt at skulle møde Pálina (Paulina) i skolen i Hof, og aftale hvornår jeg skal komme dér og arbejde som rejselærer.

Hofgaardi

Der var rim på bilen da vi kørte halv otte, men vi havde solen brændende ind fra siden på hele turen! Fjeldene og de mange tunger (jøkuller) som strakte sig ned mod os viste sig fra den smukkeste side.

Verden er lille!

Jeg mødte Pálina, Brynja og deres 4 elever, lige da de ankom og startede skolen, eleverne ved straks at gå i gang med at løse skriftlige opgaver.

Efter at have nærmet os det, vi skulle samarbejde om, blev der tid til lidt small talk, og Pálina havde haft en au pair fra Danmark, nærmere betegnet fra Faaborg (!!), og da hun fortalte om de eneste 5 danskere hun kendte, som hedder Anette, Lennert, Linda, Iben og Majken (au pair-pigen), med hvem hun var blevet gode venner, vidste jeg, at det er en familie jeg har mødt mange gange og kender!

Så Lennert og Anette fra Lindebjergvej kom endnu engang ind i min sfære! En dejlig og ganske uventet oplevelse!

Vi fik tid til at se os om i den lille by Hof. Den har et hotel, et “Farm Holiday Center”, en skole og en ganske særlig kirke, som er fredet, og billederne fortæller nok hvorfor:

Hof er også stedet, hvor det påstås, at Islands samlede bestand af gråspurve 6-8 par skulle holde til! Vi så dog ingen!

Skaftafell – igen, igen, igen!

Det ER et af mine absolutte yndlingssteder: Skaftafell-parken, som jeg besøgte for 4. gang på 6 uger!

Is og smeltevand på stierne, afspærrede stier og lidt omvej til Svartifossen

Og igen: Strålende solskin, så vi måtte sætte os og nyde udsigten 360 grader rundt.

Men farverne har ændret sig fra de grønne nuancer til efterårets smukke gule, røde, brune og grå  ellers er alt ved det gamle! På vejen ned gled jeg på en af de smattede stier og fik godt med pløre på bukserne! Det er ved at være farligt at være i fjeldet!

På hjemturen holdt vi lige ind tilDSC01976

og

På hesteryg – selvfølgelig!

Vi havde lidt travlt med at komme hjem, for Magda havde en fræk aftale med Pálmi, som er bestyrer af Netto, byens eneste dagligvarebutik! Det frække består i, at Pálmi har mere end 100 islandske heste (alt for mange, siger han selv) men iblandt dem er altså også to, som skal med til Landsmót i 2016.

Hans andre heste er sikkert også vældigt dygtige, og har en mindstepris på 100.000 Dkr.

Hvilken islandsk hest Magda fik lov til at ride på, ved jeg ikke, men da hun kom hjem, 4 timer efter at Pálmi havde hentet hende, helt høj i hatten af en fantastisk ridetur med Pálmi og Fredrik på 3 fantastiske tøltere, var hun fyldt af oplevelser, naturindtryk og gode fortællinger.

Der var – heldigvis – ingen hoppe i de farver, Magda ønsker sig!

Behøver jeg skrive, at Pálmi ikke skulle have betaling for turen? Alle i byen vil efterhånden gøre meget for at gøre noget godt for “dönsk-kennari  Frede” og hans familie!

Således sluttede vores efterårsferie, og kun nordlyset drillede lidt, da vi kun fik set en bleg stribe i Reykjavik!

Nå, det må blive næste gang!

nordlys2

4 tanker om "Uge 42"

1. Jeg havde forventet at høre om en fælles ridetur på islandsk hest sammen med Magda, men jeg kan forstå, at du fortsat er standhaftig i forholdet til det at ridde.
    Frank Petersen

1. Hej Frank!
      Tak for din herlige kommentar!
      Heldigvis er det sådan, at de islandske heste bruges mindst muligt i vintermånederne fra 24. oktober til 21. april (vinter i Island), så mon ikke jeg klarer frisag???
      Mange hilsner
      Frede

2. Hej Frede!
    Hvor er det dejligt at høre/læse om dine oplevelser. Jeg bliver glad af det. Det er godt, at du er så positiv, det giver dig mange gode oplevelser.
    Jeg er jo stoppet med arbejde, gået på efterløn. Ved endnu ikke helt hvordan jeg skal håndtere det, men siger jeg har et “fjumreår”.
    Var to uger sydpå, tog til Saint Jean dePied i Frankrig og startede på Camino’en. Op over Pyrenæerne og nåede til Logrono. Var helt alene, intet rejsebureau, intet fast bestilt hjemmefra – det var en fantastisk oplevelse. Bortset fra storm, regn og ca. 12 grader de 20 km over bjergene uden mulighed for stop, havde jeg fint vejr. Sov i etagesenge med 6-12 personer med vekslende søvnmængde til følge, men det var en god oplevelse. Mødte mange forskellige mennesker – det er nok en fordel at være alene! – men var aldrig alene, hvis jeg ønskede selskab. Nåede at gå 165 km på ni dage, og har allerede planer om at gå de sidste 700 km næste år!
    Glæder mig til at høre mere nordfra!
    Kærligst Dorte

3. Kære Dorte!
    Hvor det dog glæder mig, at du følger med!
    Din kommentar er atypisk men i aller højeste grad kærkommen: Tænk at få rejsebeskrivelser som reaktion på sine egne rejseoplevelser. Caminoen har jeg hørt om, men kun overfladisk! Det er så vidt jeg ved en meditativ rejse, og det glæder mig, at du har mod på flere ture! Udfordringer står sikkert ikke mål med oplevelserne, så en flot måde at markere sin tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Mon ikke du nemt kan komme ind i en vane medikke at skulle afsted på arbejde?? Jeg tror det! Men det er nok vigtigt, at du HAR andre ting, som får dig op og ud! Feks. i naturen!
    Jeg ønsker dig lykke til med den nye situation og er forventningsfuld mht. at mødes med Jer igen til julefrokost! Nu vil jeg prøve at hjælpe Frank lidt ved at sende ham lidt tips engang imellem!!